آشنایی با کاربردهای دستگاه تصفیه آب صنعتی در زمینه های مختلف

دستگاه های مختلف تصفیه آب
  • ۰
  • ۰

سیستم تصفیه آب صنعتی چیست و چگونه عمل می کند؟

سیستم های تصفیه آب صنعتی انواع نیاز های تصفیه و جداسازی را برآورده می کنند. آ نها می توانند از فرآیند های نسبتا فشرده و ساده گرفته تا فرآیند های پیچیده و چند واحدی که کاربرد های مختلفی را ارائه می دهند، باشد.

از آنجایی که تصفیه آب صنعتی فرآیند پیچیده ای از فناوری ها و سیستم ها محسوب می شود، این مقاله بر روی ارائه یک نمای کلی در سطح بالا از فناوری هایی که معمولاً استفاده می شوند تمرکز می کند و نحوه عملکرد آن ها را خلاصه می کند و به شما کمک می کند تا بهترین راه حل های ممکن را برای تأسیسات خود بهتر درک کنید.

دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست؟

دستگاه تصفیه آب صنعتی، آب را تصفیه می کند. بنابراین برای مصارف خاص، چه برای مصرف، چه برای تولید و یا حتی دفع مناسب ترین دستگاه می باشد. گفته می شود، هر سیستم بسته به نیاز تسهیلات متفاوت خواهد بود و بسیاری از فناوری هایی که این سیستم ها را تشکیل می دهند می توانند مشابه باشند. به طور کلی، برخی از سیستم های تصفیه آب صنعتی مورد نیاز معمولاً عبارت است از:

  • سیستم های تصفیه آب خام
  • سیستم های تصفیه آب خوراک دیگ های بخار
  • سیستم های تصفیه آب برج خنک کننده
  • سیستم های تصفیه فاضلاب

فناوری های انتخاب شده و به ترتیب ظاهر شدن آن ها در هر سیستم تصفیه آب بسته به آلاینده هایی که باید حذف شوند متفاوت است، اما می توان آن چه را که ممکن است در این چهار سیستم رایج تصفیه صنعتی مشاهده کنید، محدود کرد. موارد زیر به تفکیک مواردی که ممکن است در یک سیستم تصفیه آب معمولی گنجانده شده است ارائه شده است:

سیستم های تصفیه آب خام:

آب خام به هر آب تصفیه نشده ای گفته می شود که به طور طبیعی در محیط، از جمله منابعی مانند آب باران، آب های زیر زمینی، آب چاه ها، آب دریاچه ها و رودخانه ها وجود داشته باشد. در محیط های صنعتی، آب خام ممکن است برای خنک کردن، شستشو، فرمولاسیون محصول ها یا حتی مصرف انسانی در صورتی که به درستی توسط دستگاه تفیه آب صنعتی تصفیه شده باشد، مورد استفاده قرار گیرد.

سیستم های تصفیه آب خام برای پیش تصفیه و بهینه سازی آب منبع، معمولاً با هدف بهبود راندمان تولید و عملکرد فرآیند برای یک کاربرد خاص استفاده می شوند. به عنوان مثال می توان به پیش تصفیه آب تغذیه برج خنک کننده، دیگ بخار، آب فرآیند و تولید و یا آب برای آشامیدن اشاره کرد. اغلب، تصفیه آب خام بر محافظت از تجهیزات پایین دست در برابر رسوب، خوردگی و سایر اشکال آسیب یا سایش زودرس ناشی از آلاینده های موجود در آب منبع متمرکز است. سیستم های تصفیه آب خام معمولاً جامدات معلق و کلوئیدی، سیلیس و سیلیکای کلوئیدی، آهن، باکتری ها و سختی را حذف می کنند.

نحوه کار سیستم های تصفیه آب خام:

سیستم های تصفیه آب خام حول اهداف و کاربرد های خاص تصفیه طراحی شده اند. مراحل زیر نشان می دهد که معمولاً یک سیستم تصفیه آب خام چگونه کار می کند:

مصرف آب خام: مصرف آب خام از طریق گرانش و یا پمپ به داخل گیاه کشیده می شود. آب معمولاً از یک صفحه مشبک عبور داده می شود تا از ورود اجسام بزرگ به داخل سیستم جلوگیری شود.

شفاف سازی آب خام: سپس آب برای شفاف سازی ادامه می یابد، که فرآیندی چند مرحله‌ای است که برای حذف مواد جامد معلق از محلول استفاده می شود. شفاف سازی با انعقاد آغاز می شود، جایی که تنظیمات شیمیایی و یا pH باعث می شود ذرات شروع به جمع شدن در کنار هم کنند و به دنبال آن لخته سازی انجام می شود که شامل هم زدن فیزیکی برای تشویق تشکیل ذرات بزرگ تر می شود. سپس یک مرحله ته نشینی می آید، جایی که جریان به سمت یک ته نشین کننده گرانشی جریان می یابد که به جامدات اجازه می دهد تا در قسمتی که به عنوان یک پوشش لجن شناخته می شود، به ته نشست شوند. در نهایت، جریان از طریق یک فیلتر شنی گرانشی فیلتر می شود تا ذرات کوچکی که ته نشین نشده اند را به دام بیندازند.

ضد عفونی کردن آب: اگر آلودگی بیولوژیکی و یا قابل شرب بودن آب نگران کننده باشد، ممکن است آب ضد عفونی شود تا هر گونه عامل بیماری زا حذف شود. گند زدایی ممکن است از طریق استفاده از ضد عفونی‌کننده های شیمیایی (مانند کلر)، ضد عفونی‌کننده های فیزیکی (مانند UV یا حرارت)، و همچنین برخی از اشکال فیلتراسیون غشایی انجام شود.

نرم کننده آهکی: در برخی موارد، یک مرحله نرم کننده آهکی ممکن است برای کاهش سختی در جریان های با محتوای معدنی یا سولفات بالا اضافه شود. این فرآیند شامل استفاده از آهک یا سودا آهک برای افزایش pH جریان است که به نوبه خود مواد معدنی را به رسوب خارج از محلول تشویق می کند.

تبادل یونی (IX): در برخی موارد، سیستم تصفیه آب خام ممکن است شامل یک واحد IX برای حذف سختی یا سایر نیاز های تصفیه تخصصی باشد. در نرم‌ سازی به روش تبادل یونی، جریانی از طریق یک رزین کاتیونی اسیدی قوی هدایت می‌ شود که با سدیم شارژ شده است. همانطور که آب جریان می یابد، رزین یون های کلسیم یا منیزیم را که باعث سختی می شوند جذب می کند، در حالی که یون های سدیم را به جریان آزاد می کند.

توزیع آب تصفیه شده: پس از تصفیه، آب پمپ می شود تا برای استفاده در جای دیگری از تاسیسات مورد استفاده قرار گیرد.

فیلتراسیون غشایی: از آنجایی که سیستم های میکروفیلتراسیون (MF)، اولترافیلتراسیون (UF) و نانوفیلتراسیون (NF) در چند دهه اخیر مقرون به صرفه تر شده اند، به طور فزاینده ای به جای فناوری های معمولی مانند شفاف سازی و نرم کننده آهکی مورد استفاده قرار می گیرند.

سیستم های تصفیه آب خوراک دیگ های بخار:

سیستم های تصفیه آب خوراک دیگ های بخار برای محافظت از اجزای واحد بویلر و لوله ها در برابر آسیب ناشی از آلاینده های خاص موجود در دیگ بخار استفاده می شوند. این آلاینده ها ممکن است شامل مواد جامد محلول، جامدات معلق و مواد آلی مانند آهن، مس، سیلیس، کلسیم، منیزیم، آلومینیوم، سختی، گاز های محلول و ... باشند. بدون دستگاه تصفیه آب صنعتی، آب خوراک دیگ بخار می تواند باعث پوسته پوسته شدن، خوردگی و رسوب دیگ و تجهیزات پایین دستی شود که در نهایت می تواند منجر به توقف پر هزینه کارخانه، هزینه های گران قیمت تعمیر و نگهداری، افزایش مصرف سوخت و خرابی بویلر شود.

نحوه کار سیستم های تصفیه آب خوراک دیگ های بخار:

یک سیستم تصفیه آب خوراک موثر دیگ بخار با حذف ناخالصی های مضر قبل از ورود به دیگ و همچنین کنترل اسیدیته و رسانایی آب کار می کند. در حالی که انواع مختلفی از دستگاه های تصفیه آب صنعتی موجود هستند، یک سیستم معمولی بسته به فشار دیگ بخار، استفاده از بویلر و شیمی آب خوراک دیگ بخار و شیمی آب شامل تصفیه اولیه می شود. سیستم تصفیه آب خوراک دیگ بخار معمولاً شامل برخی یا همه مراحل زیر می شود:

آب مصرفی دیگ بخار: در دیگ های بخار، آب به بخار تبدیل می شود. این آب باید دارای شیمی استانداری باشد که بتوان از آن برای بویلر استفاده کرد. آب مورد استفاده در این سیستم ها ممکن است از یک منبع شهری تصفیه شده یا یک دستگاه تصفیه آب صنعتی گرفته شود.

فیلتراسیون: این مرحله معمولاً از طریق یک یا چند واحد فیلتراسیون برای حذف رسوب، کدورت و مواد آلی فیلتر می شود. هنگامی که برای پیش تصفیه قبل از سیستم های تبادل یونی و سایر تجهیزات استفاده می شود، واحد های فیلتراسیون غشایی می توانند وسیله ای مقرون به صرفه برای جلوگیری از رسوب گیری و تعمیر و نگهداری اضافی تجهیزات باشند.

نرم کردن آب: روش تبادل یونی اغلب برای از بین بردن سختی از آب خوراک دیگ بخار، از جمله بی کربنات ها، سولفات ها، کلرید ها و نیترات ها استفاده می شود. این کار با استفاده از یک رزین نرم کننده انجام می شود که معمولاً یک رزین کاتیونی اسیدی قوی است که به آن اجازه می دهد تا به طور موثر یون های سختی را از جریان جذب کند.

قلیا سازی: قلیایی بودن آب می تواند باعث ایجاد کف و حمل در بویلر ها و همچنین خوردگی در لوله کشی شود. بنابراین، جریان های خوراک دیگ بخار اغلب با آنیون قوی یا اسید ضعیف و به دنبال آن گاز زدایی می شوند، که برای حذف یون های بی کربنات، سولفات و نیترات و کاهش pH عمل می کند.

اسمز معکوس (RO) و نانوفیلتراسیون (NF): اسمز معکوس و نانوفیلتراسیون همیشه برای تصفیه آب خوراک دیگ بخار استفاده نمی شوند، با این حال، می توانند برای حذف باکتری ها، نمک ها، مواد آلی، سیلیس و سختی مفید باشند. RO و NF هر دو نوع فیلتراسیون غشایی هستند، به این معنی که آن ها از یک غشای نیمه تراوا برای جذب هر گونه آلاینده بیش از حد بزرگ برای جا به جایی در منافذ خود استفاده می کنند، در حالی که به مولکول های آب اجازه می دهند از طریق آن ها جریان پیدا کنند.

تبادل یون اولیه (IX): تبادل یون اولیه برای حجم زیاد آب یا دیگ های فشار قوی، ممکن است به جای فیلتراسیون غشایی از دیونایزر ها استفاده شود. IX معمولاً آب با کیفیت و مقاومت نسبتاً بالاتری تولید می کند و عملکرد بهتری دارد.

هوا زدایی یا گاز زدایی: پس از تمام مراحل دیگر تصفیه، آب و میعانات حاصل از سیستم دیگ بخار ترکیب شده و گاز زدایی می شود. هوازدایی یا گاززدایی عبارت است از حذف اکسیژن محلول و دی اکسید کربن از جریان مایع که برای جلوگیری از خوردگی مهم است.

فناوری صیقل کاری: بسته به نیاز دیگ بخار، ممکن است به فناوری های صیقل کاری نیاز باشد. این مرحله می تواند به دنبال RO یا IX اولیه باشد. فناوری های صیقل کاری معمولی عبارت است از: یون زدایی با بستر مخلوط (DI)، الکترودیونیزاسیون (EDI)، یا DI قابل بازسازی خارج از محل.

توزیع آب: پس از انجام تمام مراحل تصفیه، آب خوراک دیگ بخار به دستگاه منتقل می شود و در آنجا گرم می شود تا بخار ایجاد شود. سپس میعانات را می توان با آب تصفیه شده ترکیب کرد و چرخه مجدداً آغاز می شود.

اگر چه این مراحل نشان دهنده مراحل رایج سیستم آب خوراک دیگ بخار است، اما مهم است که بدانیم شیمی آب منحصر به فرد یک دیگ بخار، به محاسبه بسیار پیچیده ای نیاز دارد. ما توصیه می کنیم با سازندگان بویلر برای مشخصات تصفیه آب مشورت کنید. شما همچنین باید با یک متخصص تصفیه آب مشورت کنید تا یک مطالعه تصفیه پذیری کامل انجام دهید، که می تواند به تعیین ترکیبی از این فناوری ها برای دیگ بخار شما کمک کند.

سیستم های تصفیه آب برج خنک کننده:

سیستم های تصفیه آب برج خنک کننده برای محافظت از اجزای برج خنک کننده در برابر آسیب ناشی از آلاینده های موجود در آب خوراک، آب در گردش استفاده می شود. این آلاینده ها ممکن است شامل کلرید ها، سختی، آهن، مواد بیولوژیکی، سیلیس، سولفات ها، TDS و یا TSS باشند. آب خوراک برج خنک کننده تصفیه نشده می تواند باعث پوسته پوسته شدن، خوردگی، رشد بیولوژیکی و رسوب گیری تجهیزات برج خنک کننده شود که در نهایت می تواند منجر به توقف پر هزینه کارخانحات، کاهش بهره وری و هزینه های بیش از حد تعمیر و نگهداری یا تعویض تجهیزات در طول زمان شود.

نحوه کار سیستم های تصفیه آب برج خنک کننده:

یک دستگاه تصفیه آب صنعتی موثر برج خنک کننده با حذف ناخالصی های مضر مطابق با توصیه های سازنده برای الزامات کیفیت آب برای نوع برج خنک کننده استفاده می شود. در حالی که مراحل تصفیه بسته به نیاز های تجهیزات برج خنک کننده و مواد شیمیایی آب، شیمی آب و ... متفاوت است، یک دستگاه تصفیه آب صنعتی برج خنک کننده معمولی معمولاً شامل مراحل زیر می شود:

مصرف آب: همانطور که آب در یک سیستم برج خنک کننده به گردش در می آید، بخشی از آن در اثر تبخیر از بین می رود. این آب باید با چیزی که به عنوان آب تصفیه شناخته می شود جایگزین شود. مانند آب تصفیه شده دیگ بخار و آب تصفیه شده برج خنک کننده ممکن است از منابع مختلفی، اعم از آب خام، منابع آب شهری، چاه ها، یا فاضلاب کارخانه های بازیافتی گرفته شود. در برخی موارد، آب منبع باید برای سختی یا حذف سیلیس و یا تنظیم pH نیز تصفیه شود.

فیلتراسیون: به محض ورود آب معمولاً از طریق یک یا چند واحد فیلتراسیون برای حذف رسوب، کدورت و مواد آلی فیلتر می شود. همانطور که قبلا ذکر شد، مرحله فیلتراسیون برای پیش تصفیه قبل از سیستم تبادل یونی و سایر تجهیزات استفاده می شود و می تواند یک دستگاه مقرون به صرفه برای جلوگیری از رسوب و نگهداری بیش از حد تجهیزات حساس تر باشد.

نرم کردن آب: اگر سختی بالایی در آب منبع وجود داشته باشد، می توان از رزین نرم کننده یا نرم کننده غشایی استفاده کرد. این آلاینده ها در صورت وجود، باعث رسوبات و زنگ زدگی در سیستم خواهند شد. بسته به کیفیت آب خوراک برج خنک کننده، نرم کردن آب می تواند کارایی استفاده از آب برج خنک کننده را بهبود بخشد.

افزودن مواد شیمیایی: در مرحله بعد، جریان آب معمولاً تحت نوعی عملیات شیمیایی قرار می گیرد که می تواند شامل استفاده از بازدارنده های خوردگی برای خنثی سازی اسیدیته باشد. جلبک کش ها یا زیست کش ها برای کاهش رشد آلاینده های بیولوژیکی و یا بازدارنده های رسوب برای جلوگیری از تشکیل رسوب آلاینده ها بر روی لوله ها و سایر اجزاء مورد استفاده قرار می گیرند.

فیلتراسیون جریان جانبی: بسیاری از برج های خنک کننده برای گردش مجدد آب پس از استفاده طراحی و ساخته شده اند. در این صورت، یک واحد فیلتر جانبی برای حذف هر گونه آلاینده مشکل زا که از طریق آلودگی رانش، نشتی و ... وارد شده است، مفید خواهد بود. حدود 10 درصد از آب در گردش از طریق فیلتراسیون چند رسانه ای با کیفیت بالا فیلتر می شود.

سیستم های تصفیه فاضلاب:

یک دستگاه تصفیه آب صنعتی فاضلاب برای تبدیل جریان های مصرف شده به پساب استفاده می شود که می تواند مجددا استفاده شود یا به طور ایمن به محیط زیست یا تاسیسات تصفیه شهری منتقل شود.

یک دستگاه تصفیه آب صنعتی مناسب به سیستم تصفیه فاضلاب و تأسیسات فاضلابی کمک می کند تا از آسیب رساندن به محیط زیست، سلامت انسان و تجهیزات، فرآیند یا محصولات یک تأسیسات جلوگیری کند (مخصوصاً اگر فاضلاب مورد استفاده مجدد قرار گیرد).

در حالی که آلاینده های موجود در یک جریان فاضلاب می توانند از فرآیندی به فرآیند دیگر بسیار متفاوت باشند، سیستم های تصفیه فاضلاب معمولاً برای اکسیژن مورد نیاز بیوشیمیایی (BOD)، نیترات ها، فسفات ها، عوامل بیماری زا، فلزات، TSS، TDS و مواد شیمیایی مصنوعی تصفیه می شوند.

نحوه کار سیستم های تصفیه فاضلاب:

مراحل تصفیه فاضلاب بسته به مقررات سازمان بهداشت، اجزای جریان، استراتژی های استفاده مجدد از فاضلاب و سایر عوامل بستگی دارد. این مراحل برخی از فناوری های متداول تری را شامل می شود که ممکن است راه حل بسیاری از مشکلات باشد.

شفاف سازی فاضلاب: اولین مرحله تصفیه فاضلاب اغلب شفاف سازی می باشد که یک فرآیند چند مرحله ای است که برای حدف فلزات، سیلیس و مواد جامد معلق از محلول استفاده می شود. بسته به خصوصیات فاضلاب، مرحله شفاف سازی می تواند مجموعه ای از مخازن واکنش با افزودن مواد شیمیایی، انعقاد سازی، لخته سازی، رسوب گذاری و به دنبال آن فیلتراسیون باشد. این مراحل معمولاً برای حذف هر گونه ذرات ریز و یا محصولات جانبی ضروری هستند که در صورت ارزشمند بودن برخی از آن ها (مانند نقره یا سایر مواد) قابل بازیابی هستند.

ضد عفونی کردن فاضلاب: پاتوژن ها، باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها یا هر میکروارگانیسم دیگری که می تواند در فاضلاب وجود داشته باشد می تواند منجر به انواع مشکلات سلامتی از جمله بیماری حاد، مشکلات گوارشی شدید یا مرگ شوند. هنگامی که فاضلاب صنعتی حاوی این پاتوژن های مضر است و در محیط منتشر می شود، می تواند بیماری های مختلف را گسترش دهد و حذف یا خنثی کردن آن ها را به یک جنبه کلیدی ضد عفونی کردن فاضلاب تبدیل کند.

نرم کردن پساب فاضلاب: برای جریان هایی با سختی یا سولفات های بالا، ممکن است یک مرحله نرم کننده آهکی برای کاهش محتوای مواد معدنی یا سولفات اضافه شود. این فرآیند شامل استفاده از آهک یا سودا آهک برای افزایش pH جریان است که به نوبه خود مواد معدنی را تشویق می کند تا از محلول رسوب کنند. در برخی موارد، سیستم تبادل یونی یا نرم کننده غشایی نیز ممکن است استفاده شود.

فرآیند های ویژه: همچنین مراحل فرآیندی تخصصی برای تصفیه منحصر به فرد فاضلاب، مانند حذف برخی فلزات یا مواد آلی یا کاهش TDS برای بازیافت، از جمله نمونه های دیگر، وجود دارد. از آنجایی که جریان های فاضلاب معمولاً پیچیده و بسیار متغیر از یک تأسیسات به تأسیسات دیگر هستند، فرآیند های ویژه ای اغلب برای برآورده کردن کامل نیاز های تصفیه فاضلاب مورد نیاز است.

توزیع فاضلاب تصفیه شده: پس از تصفیه فاضلاب توسط دستگاه های تصفیه آب صنعتی، آب برای استفاده مجدد در تاسیسات منتقل می شود یا با رعایت مقررات سازمان بهداشت، به محیط زیست یا فاضلاب محلی تخلیه می شود.

علاوه بر این، از آنجایی که تصفیه فاضلاب تقریباً همیشه در معرض نوسانات در ترکیب، سرعت جریان یا نیاز های مختلف پساب است، یک دستگاه تصفیه آب صنعتی که به خوبی طراحی و ساخته شده باشد می تواند چنین نوساناتی را در نظر بگیرد و در نهایت راندمان کاری بهتری را ارائه دهد.

راهنمای انتخاب و خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی:

انتخاب نوع دستگاه تصفیه آب صنعتی نیاز به بررسی و محاسبه دقیقی دارد تا ظرفیت مورد نیاز آن متناسب با پروژه تعیین شود. پس یادتان باشد قبل از خرید این دستگاه حتما با یک کارشناس سیستم های تصفیه آب مشورت کنید.

گروه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر با سال‌ ها تجربه در زمینه مشاوره خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی و نصب و راه اندازی بهترین سیستم های تبادل حرارتی، آماده ارائه انواع دستگاه های تصفیه آب صنعتی به مشتریان عزیز می باشد.

مشاوره و سفارش دستگاه تصفیه آب صنعتی:

برای مشاوره و خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی می توانید با تیم متخصص مهتاب گستر در ارتباط باشید .

شما می توانید از طراحی تا اجرا محصول مورد نظر و پشتیبانی آن برای پروژه های بزرگ را به ما بسپارید .

تلفن های تماس جهت دریافت مشاوره و ثبت سفارش ها : 66706377 و 66709528

سپاس از سایت خوب یو آپلود

  • ۰۱/۰۷/۲۶
  • سیستم های تصفیه آب مهتاب گستر